FluTrackers

Tracking Infectious Diseases since 2006

PayPal Verified medpedia.com

FluTrackers.com Inc. is a 501(c)(3) charity

Nederlandse taal Foro de Español de FluTrackers Francophones des FluTrackers Forum Italiano FluTrackers Latest Posts

www www.flutrackers.com



Go Back   FluTrackers > Autres défis

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old April 14th, 2011, 10:00 AM
Pathfinder's Avatar
Pathfinder Pathfinder is offline
Editor, Senior Moderator
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 22,989
Default 2,6 millions d’enfants mort-nés en 2009

2,6 millions d’enfants mort-nés en 2009

Les deux tiers de ces décès se produisent dans une dizaine de pays, notamment l'Inde, le Nigéria ou la Chine.

Communiqué de presse


14 avril 2011 | Genève - Près de 2,6 millions d’enfants mort-nés ont été comptabilisés dans le monde en 2009, d’après les estimations publiées aujourd’hui dans une série spéciale de la revue médicale britannique The Lancet.

On enregistre chaque jour plus de 7200 mortinaissances – des décès qui interviennent au moment même où des parents espèrent accueillir une nouvelle vie – dont 98% dans des pays à revenu faible ou moyen. Les pays à revenu élevé ne sont pas épargnés, avec un enfant mort-né sur 320 naissances – taux qui a peu changé au cours de la dernière décennie.

Les nouvelles estimations montrent que le nombre de mortinaissances dans le monde n’a baissé que de 1,1% par an, passant de 3 millions en 1995 à 2,6 millions en 2009. Cette baisse est encore plus lente que la réduction de la mortalité de la mère et de l’enfant au cours de la même période.

Les cinq principales causes de mortinaissance sont les complications lors de l’accouchement, les infections de la mère pendant la grossesse, les troubles comme l’hypertension ou le diabète chez la mère, le retard de croissance intra-utérin et les anomalies congénitales.

Quand et où surviennent les mortinaissances?

Près de la moitié des mortinaissances, soit 1,2 million, surviennent au moment du travail. Ces décès sont directement liés au manque de soins qualifiés à ce moment critique pour la mère comme pour l’enfant.

Les deux tiers surviennent en milieu rural, où il n’existe pas toujours de personnel obstétrical qualifié – en particulier des sages-femmes et des médecins – pour prodiguer les soins essentiels au cours de l’accouchement et pour les urgences obstétricales, y compris les césariennes.

Le taux de mortinaissances varie considérablement selon les pays, les plus bas étant enregistrés en Finlande et à Singapour (2 pour 1000 naissances), et au Danemark et en Norvège (2,2), et les plus hauts au Pakistan (47), suivi du Nigéria (42), du Bangladesh (36), et de Djibouti et du Sénégal (34). Les taux varient également considérablement à l’intérieur même des pays. En Inde, par exemple, ils vont de 20 à 66 pour 1000 naissances selon les différents états.

On estime que 66% des mortinaissances – soit près de 1,8 million – surviennent dans une dizaine de pays: l’Inde, le Pakistan, le Nigéria, la Chine, le Bangladesh, la République démocratique du Congo, l’Ethiopie, l’Indonésie, l’Afghanistan et la République-Unie de Tanzanie.

Si l’on compare les taux de mortinaissances en 1995 et 2009, les progrès ont été les plus faibles en Afrique subsaharienne et en Océanie. Toutefois, de grands pays ont progressé, comme le Bangladesh, la Chine et l’Inde, avec une estimation combinée de 400 000 mortinaissances en moins en 2009 par rapport à 1995. Le Mexique a dans le même temps vu son taux de mortinaissances divisé par deux.

«De nombreuses morts à la naissance sont invisibles car elles ne sont pas enregistrées et ne sont pas considérées comme un problème de santé publique majeur. Or la mort d’un enfant à la naissance est une tragédie pour les femmes et les familles. Nous devons reconnaître cette perte et tout faire pour l’éviter. Les mortinaissances doivent être inscrites au programme d’action pour la santé de la mère, du nouveau-né et de l’enfant», a déclaré le Dr Flavia Bustreo, Sous-Directeur général de l’OMS chargée de la santé familiale et communautaire.

Des interventions bien connues pourraient sauver ces vies

La série Stillbirth de la revue britannique montre que le meilleur moyen de prendre en charge le problème de la mortinaissance est de renforcer les programmes de santé de la mère, du nouveau-né et de l’enfant qui existent déjà en se concentrant sur les interventions essentielles qui présentent également des avantages pour les mères et les nouveau-nés.
D’après une analyse à laquelle a contribué l’OMS, jusqu’à 1,1 million de mortinaissances pourraient être évitées moyennant une couverture universelle par les interventions suivantes:

InterventionsMortinaissances évitées
Soins obstétricaux d’urgence complets696 000
Dépistage et traitement de la syphilis136 000
Dépistage et traitement du retard de croissance intra-utérin107 000
Dépistage et traitement de l’hypertension gravidique57 000
Repérage des femmes ayant dépassé 41 semaines de gestation et déclenchement du travail52 000
Prévention du paludisme, y compris au moyen de moustiquaires et de médicaments35 000
Complémentation en acide folique avant la conception27 000
Dépistage et traitement du diabète pendant la grossesse24 000


Le renforcement des services de planification familiale sauverait également des vies en réduisant le nombre de grossesses non désirées, en particulier parmi les femmes à haut risque, réduisant ainsi les mortinaissances.

D’après le Dr Carole Presern, Directeur du Partenariat pour la santé de la mère, du nouveau-né et de l’enfant, et elle-même sage-femme qualifiée, «si toutes les femmes avaient accès à un personnel obstétrical qualifié – sage‑femme et, si nécessaire, médecin – pour recevoir des soins essentiels et pour des actes tels que les césariennes d’urgence, nous enregistrerions une baisse spectaculaire du nombre de mortinaissances».

Un problème négligé

Malgré leur nombre, les mortinaissances sont relativement négligées. Elles ne figurent pas dans les objectifs du Millénaire pour le développement concernant l’amélioration de la santé maternelle et la réduction de la mortalité de l’enfant.

Les estimations ont été obtenues au moyen d’un modèle statistique partant des registres des naissances et des décès (données d’état civil) de 79 pays, d’enquêtes réalisées dans 39 pays, et d’études provenant de 42 pays. Des systèmes d’état civil déficients, en particulier dans les régions où surviennent la plupart des mortinaissances, limitent la quantité de données disponibles et empêchent le calcul d’estimations précises. Les registres d’état civil doivent être améliorés de sorte que toutes les mortinaissances soient comptabilisées.

Les nouvelles estimations visent à améliorer les connaissances au sujet de l’étendue du problème et à appeler l’attention du public et des professionnels sur les mortinaissances comme un problème de santé publique mondial important.

Près de 69 auteurs de plus de 50 organisations de 18 pays ont rédigé les six articles scientifiques, deux comptes rendus de recherche et huit commentaires sur le sujet qui figurent dans la série Stillbirth du Lancet, dont l’OMS et l’Institut norvégien de santé publique ont été à l’origine.

Engagement de l’Organisation des Nations Unies

En septembre 2010, le Secrétaire général de l’ONU, Ban Ki-moon, a présenté la Stratégie mondiale pour la santé de la mère et de l’enfant visant à sauver 16 millions de femmes et d’enfants au cours des cinq prochaines années. Dans le cadre de la Stratégie, de nombreux pays se sont engagés à améliorer l’accès à la planification familiale, aux soins prénatals et à des accoucheuses qualifiées, ce qui devrait entraîner une baisse des mortinaissances.

En septembre de cette année, une session extraordinaire de l’Assemblée générale des Nations Unies sera consacrée aux maladies non transmissibles. Ces maladies, notamment le diabète et l’hypertension, sont des facteurs de risque de mortinaissance.

http://www.who.int/mediacentre/news/.../fr/index.html
__________________
"Safety and security don't just happen, they are the result of collective consensus and public investment. We owe our children, the most vulnerable citizens in our society, a life free of violence and fear."
-Nelson Mandela
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On


Disclaimers:

The reader is responsible for discerning the validity, factuality or implications of information posted here, be it fictional or based on real events. Moderators on this forum make every effort to review the material posted on this site however, it is not realistically possible for our staff to manually review each post.

The content of posts on this site, including but not limited to links to other web sites, are the expressed opinion of the original authors or posters and are not endorsed by, or representative of the opinions of, the owners or administration of this website. The posts on this website are the opinion of the specific author or poster and should not be construed as statements of advice or factual information.

Not all posts on this website are intended as truthful or factual assertion by their authors. NO posts on this website should be considered factual information on face value alone. Users are encouraged to USE DISCERNMENT and do their own follow up research while reading and posting on this website. FluTrackers.com Inc. reserves the right to make changes to, corrections and/or remove entirely at any time posts made on this website without notice. In addition, FluTrackers.com Inc. disclaims any and all liability for damages incurred directly or indirectly as a result of a post on this website.

This site is provided "as is" without warranty of any kind, either expressed or implied. You should not assume that this site is error-free or that it will be suitable for the particular purpose which you have in mind when using it. In no event shall FluTrackers.com Inc. be liable for any special, incidental, indirect or consequential damages of any kind, or any damages whatsoever, including, without limitation, those resulting from loss of use, data or profits, whether or not advised of the possibility of damage, and on any theory of liability, arising out of or in connection with the use or performance of this site or other documents which are referenced by or linked to this site.

Finally, FluTrackers.com Inc. reserves the right to delete, correct, or make changes to any post on this website without notice at any time for any reason.

Fair Use Notice:
This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. Users may make such material available in an effort to advance awareness and understanding of issues relating to public health, civil rights, economics, individual rights, international affairs, liberty, science & technology, etc. We believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as provided for in section 107 of the US Copyright Law. In accordance with Title 17 U.S.C.Section 107, the material on this site is distributed to those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research and educational purposes.

In accordance with industry accepted best practices we ask that users limit their copy / paste of copyrighted material to the relevant portions of the article you wish to discuss and no more than 1 paragraph, and in no case more than 50% of the source material provide a link back to the original article and provide your original comments / criticism in your post with the article. Please remember you are responsible for what you post on the internet and you could be sued by the original copyright holder if you do not honor these rules.

If you are a legal copyright holder or a designated agent for such and you believe a post on this website falls outside the boundaries of "Fair Use" and legitimately infringes on yours or your clients copyright

we may be contacted concerning copyright matters at:

FluTrackers.com Inc.
c/o Sharon Sanders
1676 Hibiscus Avenue
Winter Park, Florida 32789
Phone: 407-745-1513
E-Mail: flutrackers@earthlink.net

In accordance with section 512 of the U.S. Copyright Act our contact information has been registered with the United States Copyright Office. "Safe Harbor" noticing procedures as outlined in the DMCA apply to this website concerning all 3rd party posts published herein.

If notice is given of an alleged copyright violation we will act expeditiously to remove or disable access to the material(s) in question.

All 3rd party material posted on this website is the copyright of the respective owners / authors. FluTrackers.com Inc. makes no claim of copyright on such material.

For more information please visit: http://www.law.cornell.edu/uscode/17/107.shtml

Please be aware any communications sent complaining about a post on this website may be posted publicly at the discretion of the administration.

FluTrackers Does Not Provide Any Medical Advice:

FluTrackers, Inc. does not provide medical advice. Information on this web site is collected from various internet resources, and the FluTrackers board of directors makes no warranty to the safety, efficacy, correctness or completeness of the information posted on this site by any author or poster.

The information collated here is for instructional and/or discussion purposes only and is NOT intended to diagnose or treat any disease, illness, or other medical condition. Every individual reader or poster should seek advice from their personal physician/healthcare practitioner before considering or using any interventions that are discussed on this website.

By continuing to access this website you agree to consult your personal physican before using any interventions posted on this website, and you agree to hold harmless FluTrackers.com Inc., the board of directors, the members, and all authors and posters for any effects from use of any medication, supplement, vitamin or other substance, device, intervention, etc. mentioned in posts on this website, or other internet venues referenced in posts on this website.

By using and/or accessing this site, either passively or actively, you are agreeing to all of the above conditions. Also, by using and/or accessing this site, either passively or actively, you agree to conduct all business and legal affairs related to this website in the jurisdiction of Flutrackers.com Inc. which is registered in Central Florida, USA.

These Disclaimers are subject to change at anytime.

Email the Webmaster with questions or comments about this site at flutrackers@earthlink.net


All times are GMT -4. The time now is 05:37 AM.


H1N1 Influenza Swine Flu Avian Flu Infectious Diseases. Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Template-Modifications by TMS